Werkervaring

Voor mij is werkgeluk het gevoel van voldoening, tevredenheid en betekenis dat je ervaart in je werk. Het gaat om het hebben van een positieve werkomgeving, waarin je je gewaardeerd voelt, je talenten kunt benutten en je kunt groeien. Werkgeluk draagt bij aan een gezonde work-life balans en bevordert je algehele welzijn en tevredenheid in het leven en daar ga ik voor! Werk voelt voor mij niet meer als een verplichting, maar als een bron van vreugde en energie.

Als coach en al onderwijsprofessional nam (neem) ik deel aan verschillende projecten. Maak kennis met de projecten waar ik enorm trots op ben, laat je inspireren en motiveren om je passie te volgen en streven naar werkgeluk.

Project 1

Persoonlijkheidstest GoodHabitz en coaching nieuwe docenten

Op de middelbare school waar ik werkzaam ben, Het Pax Christi College, hechten we veel waarde aan een warm welkom voor onze nieuwe docenten en hanteren we de filosofie van “wij zien jou” om iedereen zich thuis te laten voelen. Een belangrijk aspect hiervan is niet alleen het zorgen voor een fijne start, maar ook het faciliteren van een omgeving waarin nieuwe docenten zichzelf kunnen zijn en optimaal kunnen functioneren. Het is essentieel dat nieuwe docenten zelfinzicht ontwikkelen, aangezien onbewuste thema’s hun dagelijkse praktijk en werkgeluk kunnen beïnvloeden. Zonder bewustzijn van deze thema’s, blijven oplossingen buiten bereik.

Om dit proces van zelfreflectie te ondersteunen, bieden we via de Werkplaats toegang tot een kosteloze persoonlijkheidstest onder de sectie Good Habits. Deze test is een krachtig instrument om zelfkennis te vergroten en kan aanleiding geven tot het formuleren van specifieke coachingsvragen.

De resultaten van de persoonlijkheidstest bieden een uitstekende gelegenheid om persoonlijke groei te stimuleren en eventuele uitdagingen in het werkende leven aan te pakken. Wij moedigen jullie aan om deze unieke kans te benutten en samen met Julija een pad van zelfontdekking en professionele ontwikkeling te bewandelen. Zo streven we ernaar om niet alleen de overgang naar Pax Christi College soepel te laten verlopen, maar ook om een basis te leggen voor een vervullende en gezonde carrière binnen ons college.

Project 2

Wervingsvideo voor Leraar in Nijmegen 

Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn er landelijke en regionale uitdagingen om voldoende gekwalificeerde docenten in het voorgezet onderwijs aan te trekken en te behouden. Om scholen te ondersteunen bij het vinden en behouden van docenten is Leraar in Nijmegen door de Nijmeegse vo- en mbo schoolbesturen opgericht. Leraar in Nijmegen heeft onze school gevraagd mee te werken aan het maken van nieuw beeldmateriaal dat kan worden gebruikt voor het werven van nieuwe docenten, o.a. via hun website en andere kanalen.

Video Express heeft recent een bezoek gebracht aan mijn 4 vwo klas bij Pax Christi College in Druten om mijn natuurkundeles te filmen. Door deel te nemen aan dit project, kan ik mijn bijdrage leveren bij het aanpakken van het lerarentekort.

Project 3

Workshop Coaching en ondernemend leren

Pax gaat voor ondernemend leren! Dit betekent dat we de nadruk leggen op een groeimindset, dat ons leren betekenisvol is en dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces. Ondernemend leren stimuleert leerlingen om proactief te zijn, initiatief te nemen, creatief te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor eigen leerproces. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op een steeds veranderende wereld en hen de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

 

  • Wat zijn de vaardigheden die nodig zijn voor ondernemend leren?
  • Hoe kunnen we leerlingen het beste begeleiden tijdens dit proces?
  • Welke rol kan coaching spelen in dit geheel?

Project 4

Mentorlessen over stress van PSIEG

Dit jaar heb ik als mentor van een 4-vwo klas de kans gekregen om mentorlessen over stressmanagement te geven. Tijdens deze lessen hebben we het concept van stress verkend, uitgelegd hoe leerlingen stress kunnen zien als iets normaals en benadrukt dat het met de juiste aanpak hanteerbaar is. We zijn gestart met het definiëren van wat stress precies inhoudt en hebben verschillende strategieën geïntroduceerd om ermee om te gaan, zoals ademhalingstechnieken en het beheren van tijd. Het stimuleren van gesprekken en het uitwisselen van eigen ervaringen hebben de lessen extra waardevol gemaakt. 

Project 5

Workshop Van negatieve gedachten naar positieve

In deze workshop hebben we gewerkt met het 5G-schema, een effectief instrument binnen de cognitieve gedragstherapie. Dit schema is speciaal ontworpen om mensen te ondersteunen bij het identificeren, onderzoeken en uiteindelijk aanpassen van negatieve gedachten en gedragspatronen.

 

 

 

Project 6

Gepersonaliseerd leren

fLExtra-programma

Als projectleider heb ik bij Lyceum Elst drie jaar gewerkt aan het fLExtra-programma, gericht op gepersonaliseerd leren. Dit initiatief biedt studenten de kans om buiten het standaardcurriculum te leren, hen voorbereidend op verdere studie en hun carrière. fLExtra benadrukt flexibiliteit, met activiteiten buiten reguliere schooltijden, zowel op school als bij externe organisaties. Het programma stimuleert verdieping en verrijking van de leerervaring, met mogelijkheden voor vrijstellingen voor uitblinkers.

fLEx-uren

Als projectleider van het fLExuren-initiatief op Lyceum Elst heb ik een onderwijsmodel geïmplementeerd dat studentenautonomie en gepersonaliseerd leren bevordert. Studenten krijgen wekelijks twee fLExuren, verplicht voor elke leerling, waarbij ze op dinsdag tijdens het zesde en zevende uur kunnen kiezen uit verschillende opties hoe ze deze tijd besteden.. Deze flexibiliteit maakt zelfgestuurd leren mogelijk, afgestemd op hun persoonlijke academische behoeften en interesses.

Project 7

Het tutorprogramma

Mijn eerste project binnen de onderwijswereld was het opzetten van een tutorprogramma op Lyceum Elst, een initiatief waar ik met recht trots op ben. Dit programma kenmerkt zich door de inzet van gemotiveerde tutoren uit de bovenbouw, namelijk leerlingen uit de klassen 3 tot en met 6.

De frequentie van de bijlessen wordt volledig overgelaten aan de leerling: deze kan zelf inschatten hoeveel ondersteuning er nodig is. De duur van een bijles is vastgesteld op 45 minuten en vindt plaats binnen de schoolmuren, hetzij na de reguliere schooluren of tijdens een speciaal daarvoor bestemd fLEx-uur.

Project 8

Inburgering en integratie Oekraïnse statushouders

Ik ondersteun Oekraïense mensen bij hun actieve betrokkenheid in de Nederlandse maatschappij door ze te begeleiden naar werk, stages of vrijwilligerswerk. Mijn Litouwse achtergrond en mijn vaardigheid in de Russische taal maken het mij mogelijk om effectief te communiceren met mensen uit Oekraïne.

Participeren is een essentiële stap richting volledige integratie. Deelname aan maatschappelijke activiteiten biedt nieuwkomers de kans om hun sociale netwerk te vergroten, sneller de Nederlandse taal eigen te maken en inzicht te krijgen in mogelijke loopbaanmogelijkheden.

We beginnen met het bepalen van hun uitgangspunt door hun bestaande kennis, onderwijsniveau en kwalificaties in kaart te brengen. Op basis van deze beoordeling ontwikkelen we een persoonlijk strategieplan om hun huidige vaardigheden te verfijnen of nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Vervolgens ondernemen we stappen om de passende baan, stageplek of vrijwilligerspositie te vinden.

Mijn aanbod omvat een compact loopbaanprogramma, opgedeeld in drie delen: zelfonderzoek en analyse van de omgeving, het ontwikkelen van vaardigheden en tot slot de stap naar actie.

Davy (23)

Julija heeft mij een jaar begeleid in mijn stage op een middelbare school. Daarnaast heeft zij mij ook regelmatig op persoonlijk vlak gecoacht. De gesprekken met Julija hebben mij geholpen met het opstellen en behalen van mijn leerdoelen in mijn stage. Ook heb ik door Julija geleerd hoe ik mijn kernkwaliteiten kan inzetten in mijn lessen. Het belangrijkste wat ik meeneem onze gesprekken is hoe je bij een drukke baan in het onderwijs ervoor kan zorgen dat de kans op een burn-out minimaal is.

Julija’s sessies zijn vaak luchtig waardoor de drempel laag is om meer over jezelf te vertellen. Wat daar ook bij helpt is dat Julija erg open is, wat haar erg herkenbaar maakt en uitnodigt om zelf ook open te zijn. Daarnaast is Julija erg proactief en denkt ze graag met je mee.

Ik kan julija zeker aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een toegankelijke, luchtige en meedenkende coach.

Thijmen (31)

Julija is een betrokken, proactieve en professionele coach. Ik kwam bij Julija omdat het mij niet goed lukte mijn doelen te halen die ik heb voor mijn leven. Julija en ik hebben eerst mijn doelen zo concreet mogelijk gemaakt onder andere met een 10-jaren plan. Vervolgens zijn Julija en ik op zoek gegaan naar strategieën die voor mij werken om mijn opgestelde doelen te kunnen halen. Julija en ik werken vervolgens in stapjes naar het halen van mijn doelen met een continue verbeteren plan. Volgens deze methode blijven de veranderingen in mijn leven behapbaar en kan ik bij elke volgende stap weer voortbouwen op de stappen die ik al gezet heb. Julija is betrokken en proactief doordat Julija ervoor zorgt dat ik heb wat ik nodig zal hebben in een bepaalde fase van het coaching traject zonder dat ik daarom hoef te vragen. De coaching gesprekken met Julija hebben een positieve insteek en Julija accepteert mensen zoals ze zijn en de doelen die mensen hebben voor hun leven. Ik vond het erg prettig dat Julija een realistische, wetenschappelijke en praktische invalshoek heeft voor de coaching. Verder is Julija fijn in de omgang en heb ik het idee dat Julija mij begrijpt. Ik haal mijn doelen die ik heb opgesteld voor mijn leven weer en ik heb er weer vertrouwen in dat ik mijn toekomstige doelen ook zal gaan halen.

Wenke (22)

Ik heb Julija leren kennen als een enthousiaste, doelgerichte coach. Zij heeft mij geholpen met het helder krijgen van mijn doelen en kunnen, om zo goed voorbereid als mogelijk aan de volgende fase in mijn leven te kunnen beginnen.

Ze geeft je de ruimte en vrijheid om jouw eigen tempo en pad te bepalen, maar houdt een vinger aan de pols door geregeld te checken hoe het proces verloopt. Voor mij werkte haar aanpak zeer goed: ik werk graag zelfstandig aan mijn doelen, maar kan nog weleens versloffen als hier verder niet meer naar gevraagd wordt. Haar check werkte dan ook als reminder om de vooropgestelde doelen niet uit het oog te verliezen en de volgende stap te zetten. Door haar talent voor luisteren en scherpe inzicht biedt ze je handvaten om zelf tot een geschikte oplossing voor jouw situatie te komen. Ze leert je het heft in eigen handen te nemen en is flexibel in haar denken en kunnen. Zo is het ook mogelijk om op locatie af te spreken en vergezelt ze je naar afspraken wanneer je hier behoefte aan hebt. Haar enthousiasme en positieve insteek werken aanstekelijk, waardoor haar sessies niet als een verplichting aanvoelen, maar als een kans om echt verder te komen en jouw doelen te behalen. Al met al heb ik het coachingsproces met Julija als zeer prettig ervaren, ik zou haar dan ook zonder twijfel aanraden als coach.

Justina (26)

Maanden lang, misschien zelfs jaren aan het worstelen geweest met mijn gedachten over wat ik nou graag verder wil doen met mijn toekomst. Net afgestudeerd maar toch niet helemaal zeker of mijn opleiding wel de juiste voor mij is geweest. Als mens zijnde ontwikkel je door de jaren heen en kun je dus ook heel anders opeens in het leven staan. Moet ik verder gaan met iets wat ik eigenlijk niet zo heel leuk vindt’ Of toch mijn gevoel en geluk volgen’ Lastige kwesties. Julija en de coachingsgesprekken hebben mij hier goed bij geholpen. Helder alles in kaart brengen en kritische vragen stellen. Daarnaast ook een heel fijn luisterend oor! Ook vind ik het fijn dat ik mijn eigen tempo aan kan houden; in het begin had ik behoefte aan wekelijkse gesprekken maar vervolgens zit je op het juiste pad en weet je weer wat je te doen staat. Altijd prettig en handig om daarna nog goed contact te houden, om te kijken of je nog op het juiste spoort zit. Een lieve vrouw, die geduldig is, goed met je meedenkt en graag samen met jou opzoek gaat naar een oplossing.

Stuur me een berichtje

Algemene voorwaarden

Privacy verklaring

Disclaimer

website door © www.brittsibie.nl 2024