Werkervaring
Voor mij is werkgeluk het gevoel van voldoening, tevredenheid en betekenis dat je ervaart in je werk. Het gaat om het hebben van een positieve werkomgeving, waarin je je gewaardeerd voelt, je talenten kunt benutten en je kunt groeien. Werkgeluk draagt bij aan een gezonde work-life balans en bevordert je algehele welzijn en tevredenheid in het leven en daar ga ik voor! Werk voelt voor mij niet meer als een verplichting, maar als een bron van vreugde en energie.
Als coach en al onderwijsprofessional nam (neem) ik deel aan verschillende projecten. Maak kennis met de projecten waar ik enorm trots op ben, laat je inspireren en motiveren om je passie te volgen en streven naar werkgeluk.
Project 1
Persoonlijkheidstest GoodHabitz en coaching nieuwe docenten
Op de middelbare school waar ik werkzaam ben, Het Pax Christi College, hechten we veel waarde aan een warm welkom voor onze nieuwe docenten en hanteren we de filosofie van “wij zien jou” om iedereen zich thuis te laten voelen. Een belangrijk aspect hiervan is niet alleen het zorgen voor een fijne start, maar ook het faciliteren van een omgeving waarin nieuwe docenten zichzelf kunnen zijn en optimaal kunnen functioneren. Het is essentieel dat nieuwe docenten zelfinzicht ontwikkelen, aangezien onbewuste thema’s hun dagelijkse praktijk en werkgeluk kunnen beïnvloeden. Zonder bewustzijn van deze thema’s, blijven oplossingen buiten bereik.
Om dit proces van zelfreflectie te ondersteunen, bieden we via de Werkplaats toegang tot een kosteloze persoonlijkheidstest onder de sectie Good Habits. Deze test is een krachtig instrument om zelfkennis te vergroten en kan aanleiding geven tot het formuleren van specifieke coachingsvragen.
De resultaten van de persoonlijkheidstest bieden een uitstekende gelegenheid om persoonlijke groei te stimuleren en eventuele uitdagingen in het werkende leven aan te pakken. Wij moedigen jullie aan om deze unieke kans te benutten en samen met Julija een pad van zelfontdekking en professionele ontwikkeling te bewandelen. Zo streven we ernaar om niet alleen de overgang naar Pax Christi College soepel te laten verlopen, maar ook om een basis te leggen voor een vervullende en gezonde carrière binnen ons college.
Project 2
Wervingsvideo voor Leraar in Nijmegen
Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn er landelijke en regionale uitdagingen om voldoende gekwalificeerde docenten in het voorgezet onderwijs aan te trekken en te behouden. Om scholen te ondersteunen bij het vinden en behouden van docenten is Leraar in Nijmegen door de Nijmeegse vo- en mbo schoolbesturen opgericht. Leraar in Nijmegen heeft onze school gevraagd mee te werken aan het maken van nieuw beeldmateriaal dat kan worden gebruikt voor het werven van nieuwe docenten, o.a. via hun website en andere kanalen.
Video Express heeft recent een bezoek gebracht aan mijn 4 vwo klas bij Pax Christi College in Druten om mijn natuurkundeles te filmen. Door deel te nemen aan dit project, kan ik mijn bijdrage leveren bij het aanpakken van het lerarentekort.
Project 3
Workshop Coaching en ondernemend leren
Pax gaat voor ondernemend leren! Dit betekent dat we de nadruk leggen op een groeimindset, dat ons leren betekenisvol is en dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces. Ondernemend leren stimuleert leerlingen om proactief te zijn, initiatief te nemen, creatief te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor eigen leerproces. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op een steeds veranderende wereld en hen de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
- Wat zijn de vaardigheden die nodig zijn voor ondernemend leren?
- Hoe kunnen we leerlingen het beste begeleiden tijdens dit proces?
- Welke rol kan coaching spelen in dit geheel?
Project 4
Mentorlessen over stress van PSIEG
Dit jaar heb ik als mentor van een 4-vwo klas de kans gekregen om mentorlessen over stressmanagement te geven. Tijdens deze lessen hebben we het concept van stress verkend, uitgelegd hoe leerlingen stress kunnen zien als iets normaals en benadrukt dat het met de juiste aanpak hanteerbaar is. We zijn gestart met het definiëren van wat stress precies inhoudt en hebben verschillende strategieën geïntroduceerd om ermee om te gaan, zoals ademhalingstechnieken en het beheren van tijd. Het stimuleren van gesprekken en het uitwisselen van eigen ervaringen hebben de lessen extra waardevol gemaakt.
Project 5
Workshop Van negatieve gedachten naar positieve
In deze workshop hebben we gewerkt met het 5G-schema, een effectief instrument binnen de cognitieve gedragstherapie. Dit schema is speciaal ontworpen om mensen te ondersteunen bij het identificeren, onderzoeken en uiteindelijk aanpassen van negatieve gedachten en gedragspatronen.
Project 6
Gepersonaliseerd leren
fLExtra-programma
Als projectleider heb ik bij Lyceum Elst drie jaar gewerkt aan het fLExtra-programma, gericht op gepersonaliseerd leren. Dit initiatief biedt studenten de kans om buiten het standaardcurriculum te leren, hen voorbereidend op verdere studie en hun carrière. fLExtra benadrukt flexibiliteit, met activiteiten buiten reguliere schooltijden, zowel op school als bij externe organisaties. Het programma stimuleert verdieping en verrijking van de leerervaring, met mogelijkheden voor vrijstellingen voor uitblinkers.
fLEx-uren
Als projectleider van het fLExuren-initiatief op Lyceum Elst heb ik een onderwijsmodel geïmplementeerd dat studentenautonomie en gepersonaliseerd leren bevordert. Studenten krijgen wekelijks twee fLExuren, verplicht voor elke leerling, waarbij ze op dinsdag tijdens het zesde en zevende uur kunnen kiezen uit verschillende opties hoe ze deze tijd besteden.. Deze flexibiliteit maakt zelfgestuurd leren mogelijk, afgestemd op hun persoonlijke academische behoeften en interesses.
Project 7
Het tutorprogramma
Mijn eerste project binnen de onderwijswereld was het opzetten van een tutorprogramma op Lyceum Elst, een initiatief waar ik met recht trots op ben. Dit programma kenmerkt zich door de inzet van gemotiveerde tutoren uit de bovenbouw, namelijk leerlingen uit de klassen 3 tot en met 6.
De frequentie van de bijlessen wordt volledig overgelaten aan de leerling: deze kan zelf inschatten hoeveel ondersteuning er nodig is. De duur van een bijles is vastgesteld op 45 minuten en vindt plaats binnen de schoolmuren, hetzij na de reguliere schooluren of tijdens een speciaal daarvoor bestemd fLEx-uur.
Project 8
Inburgering en integratie Oekraïnse statushouders
Ik ondersteun Oekraïense mensen bij hun actieve betrokkenheid in de Nederlandse maatschappij door ze te begeleiden naar werk, stages of vrijwilligerswerk. Mijn Litouwse achtergrond en mijn vaardigheid in de Russische taal maken het mij mogelijk om effectief te communiceren met mensen uit Oekraïne.
Participeren is een essentiële stap richting volledige integratie. Deelname aan maatschappelijke activiteiten biedt nieuwkomers de kans om hun sociale netwerk te vergroten, sneller de Nederlandse taal eigen te maken en inzicht te krijgen in mogelijke loopbaanmogelijkheden.
We beginnen met het bepalen van hun uitgangspunt door hun bestaande kennis, onderwijsniveau en kwalificaties in kaart te brengen. Op basis van deze beoordeling ontwikkelen we een persoonlijk strategieplan om hun huidige vaardigheden te verfijnen of nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Vervolgens ondernemen we stappen om de passende baan, stageplek of vrijwilligerspositie te vinden.
Mijn aanbod omvat een compact loopbaanprogramma, opgedeeld in drie delen: zelfonderzoek en analyse van de omgeving, het ontwikkelen van vaardigheden en tot slot de stap naar actie.
Stuur me een berichtje
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
Disclaimer
website door © www.brittsibie.nl 2024